KALOPS

Idag ska jag göra Kalops! MUMS! Jag älskar verkligen kalops, det är sååå
himla gott. Med kokpotatis till. Idag ska jag även göra gosallad :)
Då blir det som första gången jag smakade kalops. Det var hemma hos
momma och moffan. Då var det sallad till och jag kommer ihåg att det var så
himla gott, man kunde äta bara sallad och "såsen" som blir, det var skitgott! =)
På den tiden skrev jag dagbok också, haha. Sedan läste jag den ett tag efteråt.
Jag hade skrivit att vi hade varit hos momma & moffan och ätit "Mommas gosallad"
haha :D
Det är bara vanlig sallad, gurka och tomat med salladskrydda =) GÖTT!

Men jag hade bara en liten bit av köttet, så jag hörde med mamma om hon hade mer.
Vilket hon hade, så Pappa skulle komma upp med det =) Det kan aldrig bli för mycket.
Det går ju att frysa in om det blir över =)

Den är jätteenkel att göra. Det är bara att bryna köttet (innanlår, ytterlår) sedan häver
man i gullök, morot (behövs inte om man inte tycker om det) pepparkorn, lagerblad
och lite mjöl och rör om och späd med vatten. Sedan ska den småkoka i ca. 1 ½ -
2 timmar. KLART! =) Kanske att man måste fylla på lite vatten eftersom =) och röra om
lite då och då så det inte bränns fast.

Det ska iaf. bli gott med "riktig" mat! Nu när Päran har haft semester så har vi knappt ätit
nån riktig mat tycker jag?! Soppa är nog den populäraste maten vi ätit =) Trodde det skulle
bli massa skräpmat när han hade semester, men det har det faktiskt inte blivit =) Nån
gång bara..

Näe, nu ska jag tillbaka till solen! =)

Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0