SVININFLUENSAN

Jag har nu insett att jag inte tror på den såkallade Svininfluensan.
Jag är faktiskt inte rädd för att få den. Eller visst, såklart vill jag inte ha den.
Men inte för att det är SVINinfluensan, utan för att jag inte vill ha nån influensa
överhuvudtaget.
Ja, jag har varit rädd för att få svininfluensan jag med, men nu börjar jag bara
bli less på den. I början så tänkte man ju "Nej, jag vill inte ha den!!" Men nu har
det blivit så  uttjatat så jag bryr mig faktiskt inte längre. Och det att folk dör i
svininfluensan.. ja, folk dör väl av en "vanlig" influensa också..

Ska jag vara ärlig så tror jag bara att det är överdrivet och är inte så allvarligt som
man tror, eller som man får höra.

Jag menar, fågelinfluensan då? Vad hände med den som alla var så rädda för?
Det rann ju bara ut i sanden.. Jag tror det är lika med svininfluensan.

Jag läste just ett inlägg i Katrins blogg, där hon hade pratat med läkare angående
svininfluensan. Och att det inte alls är så farligt som alla fått en att tro..
ja, ni kan ju läsa själva här nere.



Vad tror ni? Tror ni att svininfluensan existerar eller är det lika som
med fågelinfluensan?

Kommentarer
Postat av: Therese

ja man hör ju så mkt olika så man vet inte vad man ska tro... men jag tror inte heller att den är så farlig som man tror... jag har oxå hört flera ggr att det bara är en vanlig influensa, man blir sjuk, typ förkyld fast kanske lite värre men sen går det över så ja jag vet inte...

2009-08-26 @ 11:37:36
URL: http://theresesilen.blogg.se/
Postat av: Sara

Den heter svininfluensan bara för att den ursprungligen kommer ifrån svin/grisar som i sin tur har smittat människor :P Det är ett visst virus i just svininfluensan eller fågelinfluensan (dock inte samma virus) som inte finns i vanliga influensor. Dessutom så är det inget som "vanliga" människor behöver vara så jätteoroliga för, eftersom de som dör oftast redan har en kronisk sjukdom eller liknande.

Och i just svininfluensan är det luftvägarna som drabbas, vilket gör att det kan kännas lite värre än en vanlig influensa OCH det är därför folk får ligga i respirator m.m.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för denna svininfluensa, det hade inte jag gjort om jag också vore "vanlig", haha :) Och för guds skull använd inte munskydd som folk gör :P Det gör smittrisken större för en själv!



Dock hörde jag på tvn att gravida (och spädbarn) absolut inte skulle utsätta sig för smitta, dvs inte röra sig bland så mycket människor tills vidare. Gissa om jag har ångest att gå i skolan? Haha :P

2009-08-26 @ 15:33:45
URL: http://sfernstrom.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Therese: ja, dom överdriver nog en hel del.



Sara: Ja, man kan ju fundera på detta i evigheter. Men jag tror att media bara har överdrivit det hela. Jag tror inte alls att det är så farligt som man tror.

Men ja, är man gravid så kanske man ska se upp. Men så är det säkert med vanlig influensa också tror jag =)



Ja, det kan jag förstå! haha, speciellt på bussen där alla sitter och hostar och andas på en! Fy!



Men som sagt, jag tror att det är överdrivet vare sig man är gravid, sjuk eller "vanlig" :P

Fast det är ju dumt att "chansa" när man egentligen inte vet.

2009-08-26 @ 16:27:43
URL: http://nathaliesilen.blogg.se/
Postat av: Sara

Ja precis, det är bättre att vara på den säkra sidan :) Fast å andra sidan så tror jag att vi alltid är på den säkra sidan när vi är medvetna om något sånt här.

Visst, folk dör...Det hör vi ju och läser överallt. Men samtidigt så är det jättejättemånga som klarar sig eller inte ens märker att de har svininfluensan. De sa nyss på tvn att fyra personer låg på sjukhus runt om i landet på grund av just svininfluensan, jag menar hur mycket är det? 4 personer på 9 miljoner personer? Haha, det är löjligt lite!

Men det som gör att vi får gratis vaccin (när vi ändå är inne på det här ämnet) är att OM halva sveriges befolkning skulle insjukna, vilket är beräknat ska ske efter jul om vi inte får detta vaccin, så skulle inte samhället fungera. Så vaccinet får vi inte för att vi ska klara oss från att dö pga detta :)



Det gäller väl att tvätta händerna en extra gång och, i mitt fall, ta emot detta gratis vaccin :)



Sedan måste jag tillägga att din design är väldigt snygg! :D

2009-08-26 @ 20:38:54
URL: http://sfernstrom.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Ja, precis. Jag hörde också det, 4 personer. Och då tänkte jag; Var det alla? haha :P Jag tycker man hört att så många är sjuka i svuninfluensan nu åsså var det "bara" fyra. Näe, jag är inte alls orolig faktiskt.

Sen hörde jag också att dom runt 30 (27-33) var i riskzonen. Det var mest dom som blev smittad. ?!



Jag har också hört att det inte ens finns något vaccin. Så jag vet inte riktigt vad man ska tro. Jag tror inte jag skulle vaccinera mig även om det fanns vaccin att få. Inte efter att man hört att man kan bli lam. Då tar jag hellre svininfluensan!! =)



Tack så mycket! =)

2009-08-27 @ 09:03:06
URL: http://nathaliesilen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0