ONDSKA

Igår diskuterade vi vad ondska var. Om man kunde födas ond?
Vad gör en människa till ond? Kan små barn vara ond?

Och en människa vill jag bara klubba ner!
"Ingen människa är ond!" Hon tyckte att om någon våldtar en person
så är han "sjuk" och behöver hjälp. Inte låsas in.. Han är inte ond för
att han våldtar någon, nej, han är sjuk och det är absolut inte hans fel.
Nähe?! Lås in han och kasta bort nyckeln säger jag! Och jag säger som
min käre vän Elina "Dödsstraff är en easy way out!" Då slipper han alla
skuldkänslor och slipper tänka över det han gjort, och mest av allt slipper
han betala för det han gjort.
Den människa som jag är irriterad på sa "Varför ska man låsa in dom?
hur hjälper det deras problem?"
DERAS problem??? Vafaan! Dom har väl inga problem mot för den som
nu har blivit våldtagen och kanske fått hela sitt liv förstört! Och hjälpa dom,
näe, tyvärr. Det spelar ingen roll om man är psykiskt sjuk, man har ändå
gjort ett brott och man ska straffas! annars kan ju vem som helst skylla
på att dom inte visste vad dom gjorde, att dom inte visste det var fel?!
Idiot!

Men om man tänker lite mindre. Gör man något sånt (våldtar, mördar) så
är man ond enligt min mening.
Men jag tror även man kan vara en god människa och göra onda saker.
Men går det för långt och det blir till mord m.m då tycker jag att man har gått
över till att vara en ond människa!
Alla gör saker man ångrar, men det finns vissa som inte ens visar ånger för
det dom gjort, dom är ond!
Ähh, det går inge bra för mig att förklara :P

Jag tror heller inte att ett barn kan födas som ond. Jag tror man blir som man
uppfostras. Men samtidigt finns det säkert sånna som jag anser är "ond" som har haft
en väldigt bra uppfostran. Så jag vet inte riktigt hur det är!? :P

Vad tycker ni?
Vad gör en människa ond?
Ska man "hjälpa" en mördare/våldtäktsman eller låsa in han?

Kommentarer
Postat av: Lisa

Dom ska låsas in hela livet, tycker jag!! Eller dödsstraff.. Jag tror man kan vara ond på olika sätt. Sen kan jag inte utveckla de mer.. Haha! Men liksom, jag tror som du att man föds inte ond. De har med uppfostran och om uppfostran kanske är bra? Ja då tror jag de har med omgivningen att göra, eller så har nog personen något fel, liksom är sjuk! Men för de tycker jag den ska låsas in för all framtid!! Nått sånt tycker jag

2009-01-17 @ 15:44:03
URL: http://lisalindbom.blogg.se/
Postat av: Lisa

Haha, de var svårt dedär!

2009-01-17 @ 15:44:59
URL: http://lisalindbom.blogg.se/
Postat av: Simone

I agree. Det är väl många som har våldtagit som har fått hjälp också, men hallå. Vadå "Inte låsa in dom, dom ska ha hjälp" ? Om nån är så jävla störd att den gör något sånt så ska den för fan fatta att det är fel och hemskt ! Ge dom hjälp då, visst, så dom fattar vad de har gjort och att det är fel. Sen lås in dom för fan. Ska de få gå straff-fria annars bara då eller? Hur mycket men för livet får inte den som blivit våldtagen då? Har den blivit mördad så har den inte hela livet kvar att få upp hemska minnen och psykiska och fysiska men. !!

Stark punkt den där du.

2009-01-17 @ 15:45:36
Postat av: Emmy

dom ska låsas in & helst plågas!! precis som på det vis dom plågade "den andra" kan ju nästan tänka mig vem den speciella personen va.. om jag säger M, har jag rätt då?

2009-01-17 @ 15:54:55
Postat av: Nathalie

Lisa: Ja, det är skitsvårt att förklara vad man menar =P

Simone:Ja, precis!!

Emmy: Haha, helt rätt :P

2009-01-17 @ 16:18:27
URL: http://nathaliesilen.blogg.se/
Postat av: Anonym

OM man nu låser in dom, blir dom ju inte inlåst för alltid, och när dom kommer ut igen kommer dom ju att göra samma sak?

Därför kanske man måste sätta sina egna känslor åt sidan ett tag och tänka på vad som faktiskt kan funka i verkligheten.

Jag tror inte att människor föds onda, men dom kan bli onda om dom inte får hjälp. Det är ju det psykiska sjukdommar handlar om. Hjärnan är en väldigt invecklad sak.

Det finns våldtäckts män, som vet att det är fel och att dom inte borde göra det men kan inte sluta. Och dom har ingen att parat med det om.

Och då snurrar det bara in i en värre och värre situation.

Det är ju ofta människor som själv blivit utsatta för sånt när dom är små som blir våldtäckts männ. Och det får mig att tro att det kan kanske finnas ett sätt att komma över det förutom dödstraff

Som för mig är totalt otänkbart, men det är en helt annan moralisk disskution!

2009-01-17 @ 19:39:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0