Inte bara..

Det här med att skaffa barn är ju inte bara. Inte nog med att det är miljontals grejer som ska handlas till den, som man måste lista ut vad som är nödvändigt och inte. Google hit google dit.
Sen kommer ju detta med mammapenningen också. Vad grundas den på? Senaste årets inkomst? Eller får man automatiskt lägsta beloppet då man inte har något fast jobb?
Moderskapsintyget! Läser att det ska skickas in så fort som möjligt. Oj då det har inte jag gjort. Gör det nu! Eller? Tyckte jag läste nånstans att det ska skickas tillsammans med ansökan om havandeskapspenning? Ska jag söka havandeskapspenning? Det måste jag ju. "Först måste du höra om du kan få andra arbetsuppgifter på jobbet." Jaha? Okej, jobbet hos pappa kanske jag kan få lättare uppgifter, inga lyft osv. Men H&M hur gör vi där? Hur gör jag? Skiter i att söka då. Näää vad ska jag leva på då. Söker för sista månaden? Är det för länge? för vissa är det ju jättesvårt att få det, kommer jag då få det? Har ju faktiskt redan börjat blivit rätt obekvämt att jobba i butik. Men det skiter väl dom i. Jaha! Om jag får lägsta beloppet så kan jag ju räkna mig som pank det närmaste året. Hur gör man, hur klarar man sig? Då måste jag ta ut 7 dar i veckan för att ens få några pengar. Jahapp! Så var dom mammadagarna slut! Kanske Pär vill ge mig några av sina? Jag vill ju vara hemma åtminstone ett år med bebisen. Kan jag börja jobba hos Pappa efter någon månad och spara in några dagar på det viset? Mamma ställer säkert upp som barnvakt. Om inte hon jobbar. När jag slutat amma kanske jag kan hoppa in på H&M om jag får, nån helg så Pär kan vara hemma med bebisen. Eller? Jag vill ju vara helledig med bebisen också. Ibland får man inte som man vill. Nä, så är det.. Kanske jag kan börja lägga undan lite pengar nu så har jag ifall det blir riktigt dåligt med klirr i kassan? Hahahahaha, jo tjena! Vart kommer dom ifrån? Ska leva nu också. Snart dags att börja köpa pellets. Blir inte mycket pengar undanlagda. Bättre lite än inget? Ja visst.
 
Aaaahhhh blir tokig! Hjälp mig gärna om ni har nån information om nått av detta. Jag håller på bli tokig! Jaa, jag ska ringa till försäkringskassan men jag gruvar mig..

Kommentarer
Postat av: Nette

Allt tar ju sådan tid på försäkringskassan, vet inte vad de håller på med där borta! :P Spelar spel och kikar facebook? Är väl för att det är så omodernt, att man måste skicka papper hit och dit :) Jag skickade mina moderskapsintyg ganska tidigt, frågade efter dom redan vecka 18 eller när det var.. Sedan när de fått in de papperen och gjort vad de nu gör där borta, så fick jag nya papper skickade till mig. Såhär står det på "Checklistan" som de har på försäkringskassan: "I samband med att du blir gravid och besöker Mödravårdscentralen får du ett intyg om graviditet (moderskapsintyg). Det ska du skicka till oss så att vi kan registrera datumet för din beräknade förlossning. På så sätt startar vi ditt ärende. Då vet vi att du så småningom kommer att ansöka om föräldrapenning och vi kan skicka ett startpaket till dig. Startpaketet innehåller bland annat en blankett där du får fylla i din inkomst så att vi kan se vilken ersättning du ska få." Har för mig att det tog lite tid innan de nya papperen kom också.. Har du e-legitimation så kan du logga in på försäkringskassan och se när de får in dokumenten osv. Och senare fixa med hur och när du vill ta ut föräldrapenning. Jag blir inte klok på graviditetspenningen.. Har du läst papperen man ska fylla i? :P Man skulle behövt gå en utbildning bara för att förstå hur allt omkring det här fungerar! Jag håller på att fylla i mina papper nu, men arbetsgivaren måste också skriva i samma papper som ska skickas in. Sedan tar det ju så lång tid innan de har gått igenom allt, så man tänker att man hinner väl inte ens få ett beslut förrän bebisen kommer :P Nu blev det lång text, typiskt mig :)

2013-09-09 @ 13:45:33
URL: http://netteh.blogg.se
Postat av: Marielle

Dom går efter din inkomst :-) så jag tror inte du får det lägsta! Jag fick moderskapsintyget av bm när jag frågade efter det. sen skickar man in det. Fast det var ju två år sedan.. Men kan väl inte vara så mycket skillnad tycker jag.

2013-09-09 @ 14:31:16
Postat av: Terese

RING FÖRSÄKRINGSKASSAN! =) De är kanonbra på att förklara hur allt fungerar. Ta en dag och plöj igenom allt med papper, så fort som möjligt. Det är värt det. Ha tålamod när du ringer! =) Lycka till!

2013-09-10 @ 20:51:44
URL: http://alladessaord.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0