Mat eller inte mat, det är frågan.

Blir tokig snart! Ellen matvägrar. Eller ja, jag får ju i na (oftast) men det är inte utan en kamp. (Och massa grin och skrik och mat överallt!)

Så fort hon ser maten kan hon börja grina!?? Vaaaad är det? Fan vad jag längtar tills hon kan prata och säga vad hon vill och inte vill! 
Dom första tuggorna går bra. Ca 2-3 stycken. Sen är det stopp! Hon skakar på huvet och börjar grina. 
Blir tokig då hon äter samma sak hon ätit förr och då har det gått bra.

Nu måste hon verkligen ha underhållning för att äta. Jag måste sjunga för henne eller så måste hon kolla på teven. Annars är det en unge som bara sitter och grinar tills man tar upp henne. Inte så kul ifall man ska iväg nånstans bland folk, ifall man måste sitta och sjunga :P Sån ljuvlig sångröst har jag inte. ;) Inte alls faktist! Haha

Jag vet att dom kan ha perioder då dom vägrar äta, men jag trodde dom skulle komma senare. 
Dom kan väl även äta sämre när det är tänder på g? Men det tror jag inte det är. Tycker hon har haft flera tecken på tänder men inte kommer det några inte. 

Men är det en period eller klarar hon sig helt enkelt längre utan mat nu? Hon äter var tredje timme.
Kl. 7 ammar 
Kl. 9.30(ca) välling (ungefär 0.5 dl får hon väl i sig) och banan/youghurt/fruktpure (lite olika varje dag)
Kl. 13 gröt m. Fruktpure
Kl. 16 en stor burk mat
Kl. 18.30 gröt

Känns ju inte som hon får i sig för mycket heller??? Snarare så känns det lite nästan :/ 

Nä fy fan vad svårt allt är när man gör nått för första gången! 

Vatten däremot älskar hon! Det får hon alltid i sig. Nästan så hon skulle leva på det om hon själv fick bestämma :P


Kommentarer
Postat av: Linda

Ebbe var(är fortfarande ibland)likadan,han har inte ätit en endaste hel portion sen han slutade amma men det som funkar är om vi slänger in mellis mellan varje "riktig" måltid så han äter frukost,mellis,lunch,mellis,middag,kvällsfika,välling och sen natti natti,då blir han aldrig hungrig emellan och det funkar faktiskt!
Testa ge henne plockmat så hon kan pilla själv och så har du en tallrik på sidan om och matar henne,det funkar också här hemma eller så är det bara som så att det är en period,övergående..hoppas det löser sig!
Om hon inte redan gör det så ge henne lite av eran mat,kanske gillar hon mat med lite smak!
Nu är ju visserligen Ebbe 1 år men han älskar vitlökssmak i maten,då äter han allt,haha😄hoppas det löser sig och det gör det säkert!Jag om någon vet att ett barn som matvägrar är minst sagt påfrestande!

Svar: Ja jag har tänkt att ge henne så hon får plocka själv. Men tror inte hon förstår än att det hon får ska in i munnen och ätas :P När jag ger henne majskrokar tex så börjar hon bara leka med den och slår den i bordet tills den går sönder! Haha!
Ja jag har tänkt att göra egen mat faktiskt och se om hon äter den. Men det blir aldrig av! Ska strunta i saltet i våran mat nån dag och ge henne lite av det! Hon är väldigt intresserad av vad vi stoppar i oss, sitter och stirrar på oss och smaskar! Haha :)
Nathalie

2014-07-13 @ 21:32:27
Postat av: Elina

När jag va liten så åt ja nästan inget alls ett tag enligt nin kära mor. Men då sa dom till henne ( bvc ) att fick jag i mig 1 dl iaf så klara jag mig. Och när emil va liten så åt han nästan ingen barnmat, för han tyckte helt enkelt inte om det :P så va inte orolig. Det vänder säkert snart :)

Svar: Ja vi får hoppas på det! Ska på BVC på torsdag så får se om hon gått upp nått sen sist :P
Nathalie

2014-07-14 @ 03:07:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0