HOTEL RWANDA

Jag måste bara få tipsa er om en skitbra film som vi kollade
på idag på Samhällen.
Hotel Rwanda heter den. Så jävla bra, och sorglig.
Jag höll på börja grina flera gånger!
Den handlar om ett krig som blir mellan tutsier och hutu. Det är
folk indelad i dessa.. ja vad säger man? Men några är tutsi och
några är hutu.
Och hutu(erna) vill utrota alla kackerlackor (som dom säger).
Men det finns en man som äger ett hotel som tar emot alla flyktingar.
FN försöker hjälpa till så gott det går. Men sedan säger dom att
dom endast ska föra ut utlänningarna (dvs. de vita). De andra vill
dom inte hjälpa.
När dom en gång får lite hopp så rasar det till slut ändå.
Paul, som äger hotellet är hutu, men hans fru är tutsi.
Vilket gör honom till en förrädare.
Aja, jag vill inte berätta för mycket. Eller ni kanske inte förstår så mycket
ändå?! haha. Känndes som jag skrev konstigt. men det är svårt
att förklara! Den är iaf. baserad på en sann händelse. vilket gör den
ännu bättre! (jag tycker filmer som är sanna är mycket bättre)
Och den är så sorglig.

SE DEN! Jag lovar att ni inte kommer ångra er.

Och jag tycker jag har sett den här nere i sörfjärn?! Alltså bara fodralet.
Aldrig kollat på den. Undra om det är den eller om det var nån annan?!
Hoppas det var den! för jag vill se den igen!
SÅÅ BRA! =)

Här är trailern iaf. Men tro mig den är bättre än vad den verkar här =)




 kolla 03.20 in i detta klipp! om ni inte orkar se hela. Då ska dom iaf. få åka därifrån.
Paul och hans familj. Men han väljer att stanna där med folket. Han säger att han kan
inte låta dom dö. Och jag kan inte ens föreställa mig vad hans fru känner då!
Fy fan! Jag kan nästan inte hålla tårarna tillbaka när jag ser det!

Kommentarer
Postat av: Therese

JA vi har den!

2009-02-11 @ 18:39:45
URL: http://theresesilen.blogg.se/
Postat av: Therese

nere i fjärn alltså...

2009-02-11 @ 18:40:43
URL: http://theresesilen.blogg.se/
Postat av: Nathalie

åh! bra!! =)

2009-02-12 @ 05:48:23
URL: http://nathaliesilen.blogg.se/
Postat av: Mia

Den har jag på in dator, kanske ska ta och se den nu då :)

2009-02-12 @ 22:46:05
URL: http://mialundholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0