EEZE

Ja, ni har väl alla hört om Eeze. Som man ska ta ifall man
får migrän.
Mamma köpte sånna åt mig förut, eftersom jag jämt fick
migrän då. Om jag inte åt frukost eller inte åt tillräckligt mycket
frukost var det lika bra att gå och lägga sig igen. För då visste
jag att jag skulle få migrän inom en snar tid.
Speciellt när jag gick i skolan och man hade idrott. Då fick jag
också migrän.
När man ser att det börjar blinka framför ögonen tänker jag bara
"NEJ NEJ NEJ!!!" Då vet man att det är på gång. Jag blir nästan
blind då. Det blir som en halvmåne som blinkar hela tiden.
För er som inte haft migrän nångång så är det som att titta in i
en lampa, en sån ljusfläck. Men mycket mer och värre!
Sen kommer ju huvudvärken. Som är plågsam!! Alvedon hjälper inte
för fem öre, inte på mig iaf. Det enda som hjälper är ifall man har
turen att somna och sova bort den. Då är det bara illamåendet kvar.

Men det värsta jag varit med om var när jag skulle hem från Gnarp
en gång. I svarta jeans och svart tröja. I stekande sommarsol.
Efter halva vägen börjar det blinka framför ögonen. Det var en plågsam
promenad!

Jag har även ett sätt att avgöra om jag har migrän eller inte :P
För ibland när man kollat in i nått ljust så börjar det blinka. Och då blir
jag jämt orolig att det är migrän. Men om jag kollar på handflatan och något
"streck" (alltså mellan fingrarna) försvinner, så jag inte ser det. Då är det
migrän =)

Ja, iaf! Jag har aldrig tagit dom där tabletterna. Tror inte jag haft migrän
sen jag fick dom heller?!
Jag läste på biverkningarna och nu ska ni få höra vad det står. (om ni orkar
läsa allt dvs.)

Vanliga (hos fler än 1 av 100 patienter)
Magsmärta, illamående, kräkningar, diarre, matsmältningsrubbningar, minskad
aptit, ökad gasbildning, huvudvärk, yrsel, svindel, hudutslag och förhöjda levervärden.
(huvudvärk och illamående har man ju redan innan man tar tabletten??)

Mindre vanliga (hos färre än 1 av 100 patienter, men fler än 1 av 1000 patienter)
Trötthet, svullnad i kroppen på grund av vätskeansamling, överkänslighetsreaktioner
(kramp i luftrören, nässelutslag, allergisk chockreaktion med blodtrycksfall), magsår,
magblödningar, (blodblandad kräkning, blod i avföringen, blodiga diaréer),
leverfunktionsstörningar (leverinflammation, gulsot)

Sällsynta (hos färre än 1 av 1000 patienter)
Påverkan på synen (dimsyn, dubbelseende) och hörseln (nedsatthörsel,
öronsusningar), insomningssvårigheter, mardrömmar, irrirabilitet, ängslan,
depression, minnesstörningar, förvirring, störd verklighetsuppfattning, impotens
(samband osäkerhet), myrkrypningar, darrningar, kramper, känselbortfall,
smakförändringar, tjocktarmsbesvär, förstoppning, inflammation i tungan, munnen
eller matstrupen, påverkan på hjärta och kärl (t.ex bröstsmärta, hjärtklappning, högt
blodtryck, hjärtsvikt) blodbildspåverkan (minskat antal blodplättar som kan ge små
blödningar i hud och slemhinnor, minskat antal vita blodkroppar som kan försämra
immunförsvaret, sönderfall av röda blodkroppar, blodbrist), eksem, hudrodnad, håravfall,
ljusöverkänslighetsreaktioner, påverkan på njurar a (kan ge minskad eller upphörd
urinproduktion och blod i urinen)
   Magblödningar kan uppträda när som helst under behandlingen med eller utan
varningssymtom.

Sen står det nå mer också som jag inte orkar skriva. Men hallå??
Då står man väl hellre ut i några timmar med huvudvärk ist. för att riskera allt det där?? :P
Eller? Jag kommer nog aldrig äta dessa piller.


Kommentarer
Postat av: Therese

ja jag har oxå migrän, fast det var ett tag sen jag fick nu! men jag hatar det! jag får det om jag inte sover tillräckligt! fast jag får inget blinkande ljus, tror jag. jag får "bara" sån djävulsk huvudvärk och riktigt illamående. Jag har varit nära och spytt flera ggr. men jag har provat dom där tabletterna, eller jag har sånna. men jag har då aldrig fått några biverkningar.. fast jag vet inte om dom funkar!? man ska ju ta dom när man känner av minsta lilla att man ska få migrän, men jag känner inte skillnad på den och vanlig huvudvärk (inte för att jag bara har vanlig huvudvärk så mkt, det utvecklas nästan alltid till migrän) så jag har lixom väntat med att tagit dom tills det verkligen känns som jag ska få migrän. men jag tyckte bara att dom tog bort huvudvärken, inte illamåendet, eller kanske lite men man känner sig ändå svag med dom.. oj vad långt det blev! :)

2009-03-06 @ 19:34:37
URL: http://theresesilen.blogg.se/
Postat av: Therese

alltså jag känner inte skillnad på huvudvärk och migrän i början precis när det kommer..

2009-03-06 @ 19:35:53
URL: http://theresesilen.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Det gör jag. Jag vet att det är migrän när det börjar blinka =)

2009-03-06 @ 19:37:31
URL: http://nathaliesilen.blogg.se/
Postat av: Simone

Ja, usch och fy! Jag hatar migrän! Jag fick det oftast i skolan förut, märkte det när jag liksom inte kunde se någonting! Skitläskigt! Liksom när jag läste så såg jag inte där jag tittade men runtom såg jag. Sen vare bara att försöka att ta sig hem så fort som möjligt innan jag spydde! Blä. Finns liksom ingen utväg när det väl har börjat! Fyfyfy! Tur att jag inte har fått det på länge! (pepparpeppar!)

2009-03-06 @ 20:19:41
Postat av: Nathalie

Ja, precis! Man ser inte det man kollar på bara det runt om. Ja, jag tror jag bara spytt en gång. När jag åkte bil hem. Pappa fick hämta mig.. Usch. Man vill helst inte åka nån bil/buss då..

2009-03-06 @ 20:22:57
URL: http://nathaliesilen.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag tror aldrig jag har haft sån migrän, inte så illa som ni verkar ha det iaf.

2009-03-06 @ 22:28:50
URL: http://mialundholm.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Näe, man har inte inte haft riktig huvudvärk förren man upplevt den migränen :P

2009-03-06 @ 22:39:48
URL: http://nathaliesilen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0